Uuden lukuvuoden tekstimaailmat kutsuvat!

Pieniä koululaisia isoine reppuineen, isoja koululaisia pyörineen ja mopoineen. Suuria lippiksiä, suuria tunteita, Käsidesiä, lomakuulumisia ja iloisia kohtaamisia. Suuria muutoksia ja samalla jo vanhaa ja tuttua.  

Luokissa ja opiskelijaryhmissä on jo ehditty kuulostella kesän tunnelmia. Mikä oli mieleenpainuvinta, mikä ihmeellisintä? Mistä helteisestä hetkestä on jäänyt riemukkaimmat muistot?

Luku- ja kirjoitustaitojen näkökulmasta kesällä lasten ja nuorten omat tekstimaailmat elävät omaa elämäänsä, kun koulu ei ole tuomassa niihin opetussuunnitelmien perusteista lähtevää lisäänsä. Jos kouluvuoden aikanakin oppijoiden tekstimaailmat eriytyvät, syntyy myös lomakausina isoja eroja. Siinä missä jotkut ovat saattaneet ahmia hyllymetreittäin YA-kirjallisuutta ja joillekin on luettu joka ilta monta tarinaa iltasaduksi, voi olla, että toiset ovat jääneet vaille lukurauhaa. Jotkut ovat ehkä ottaneet haltuun ensipuhelimellaan kuvankäsittelyn saloja ja harjoitelleet giffien tekemistä, kun taas toiset ovat viettäneet aikaansa tubettajien videoitten parissa. Toiset taas ovat ehkä tubettaneet itse ahkeraan. Ja heitäkin on paljon, jotka ovat seikkailleet sujuvasti ja monipuolisesti vaikka minkälaisissa tekstimaailmoissa! 

Kuva, jossa erilaisia pelaamiseen hyödynettäviä laitteita ja materiaaleja: peliohjaimia, puhelin, kannettava pelikone, kortteja ja figuureja.
Lasten ja nuorten tekstimaailma saattaa yllättää monipuolisuudellaan.

Kesän jälkeen toiset lapset ja nuoret palaavat kouluun varustettuina valtavalla määrällä uutta sanavarastoa ja uusia taitoja, kun taas toisten tekstiympäristö on saattanut jäädä kapeammaksi. Osa oppijoista saattaakin vaatia enemmän aikaa lämmetäkseen taas tauon jälkeen koulun tekstimaailmalle, kun osa puolestaan solahtaa sinne kuin itsestään. 

Tekstimaailmat suurennuslasin alle

Osana LUKILOKI-koulutusta opiskelijoilla on ollut tehtävänään ottaa selvää yhden lapsen tai nuoren tekstimaailmasta yhden päivän ajalta. Moni kertoi vieneensä tehtävän myös omaan luokkaan tai opetusryhmään. Oppijoille itselleenkin on saattanut tulla yllätyksenä, miten paljon he itse asiassa lukevat ja tuottavat päivän aikana. Vapaa-ajan tekstit ovat toki läsnä arjen pyöriessä, mutta kasvattajan näkökulmasta voisi olla kiinnostavaa ottaa selvää, miten lasten ja nuorten loma-aika eroaa tekstimaailman suhteen kouluvuodesta.  

Kuva, jossa oppijaryhmä ja opettaja tutkimassa digitaalista sisältöä tablettitietokoneilta.
Opetusteknologian hyödyntäminen tukee myös monilukutaidon oppimista.

Oppijoiden kanssa voisikin virittää luokassa keskustelua loma-ajan ja kouluajan tekstimaailman eroista. Pienempien kanssa tehtävään voisi tarttua piirtäen tai hyödyntäen erilaisia kuvakortteja tai käyttää kamerakynän pedagogiikkaa. Vastaavasti tehtävän yhteydessä voisi ottaa haltuun jotain digitaalista sovellusta, joka mahdollistaa esim. ajatuskarttojen tai aikajanojen tekemisen. Ja miksei samaa voisi ulottaa myös aikuisiin? Laajaa tekstikäsitystä voisi konkretisoida hyvin tarkastelemalla omaa tekstimaailmaa niin loma-aikana kuin työajalla, sekä tuottamisen että vastaanoton näkökulmasta. 

Tutustu uudistuneeseen Mediataitokouluun

LUKILOKI-koulutuksessa opettajat ovat myös jakaneet hyväksi havaittuja, monilukutaidon kehittymistä tukevia ideoita toisilleen, eikä hyviä vinkkejä voine saada likaa: median parissa kulutettu aika lisääntyy koko ajan. Tämä on huomioitu myös Mediataitokoulussa, joka on mm. Verkkosivuillaan tukenut kotien ja koulujen mediataitokasvatusta jo vuodesta 2013. Nyt sivut ovat uudistuneet toiseen kertaan vastaamaan paremmin tämänhetkisiä tarpeita. Keskeistä sisältöä on edelleen tehtäväpankki ja sivusto on käytettävissä maksutta ja rekisteröitymättä. Uudistuksessa on nyt erityisesti pyritty ottamaan huomioon nimenomaan mobiilikäyttö – materiaaleja on helppo käyttää myös puhelimella. Tutustu uudistuneeseen Mediataitokouluun täällä:  

LUKILOKIssa valinnaisten pariin

Myös LUKILOKI-koulutuksen syksyn valinnaiset lähtevät liikkeelle monipuolisesta teksti- ja mediamaailmasta. Elokuussa alkaa kolme valinnaista opintojaksoa: Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa, Monilukutaidon oppiminen ja opettaminen eri oppiaineissa sekä Tieto- ja viestintäteknologia luku- ja kirjoitustaitojen oppimisen tukena. Koulutukseen osallistuja, muistathan kirjautua kutsukirjeen ojeiden mukaan kurssialueelle, jotta pääset käsiksi kattavaan materiaaliin ja kiinni opintoihin!  

Kuva, josta käy ilmi, että LUKILOKI-koulutuksen valinnaisissa käsiellään lukuisia eri teemoja.

Edellä mainittu kutsukirje on siis jo lähetetty näistä elokuussa alkaneista valinnaisista kaikille ilmoittautuneille. Huomaathan, että vanhat ilmoittautumiset syksyn lähipäiviin eivät päde, vaan ilmoittautuminen on pitänyt päivittää webinaari-ilmoittautumiseksi. Jos aikatauluissasi on opintoja tälle elokuulle eikä kutsukirjettä ole kuulunut, olethan yhteydessä lukiloki(at)jyu.fi. Vielä ehtii mukaan!

Valinnaisten lisäksi on edelleen mahdollista suorittaa 1. ja 2. koulutusosioiden opintoja, jos siis jokin tehtävistä on jäänyt vielä palauttamatta. Kaikkia tehtäviä otetaan edelleen vastaan. Kannattaa myös käydä kurkistelemassa, onko kesän aikana Peda.nettiin palautunut kiinnostavia monilukutaitotehtäviä tai kirjallisuustehtäviä, jotka täydentäisivät omaa vinkkipankkia. Myös keskustelualuille on tehty uusia avauksia verkkototeutusten puolella. 

Vaikka siis opinnot kallistuvatkin tätä lukuvuonna jo 3. osion eli valinnaisten puoleen, ovat 1. ja 2. koulutusosio edelleen Peda.netissä avoinna ja opiskeltavissa. Jos olet aloittanut opintosi kokonaisuudessaan vasta nyt elokuussa, on edelleen mahdollista saada koko 15 op:n kokonaisuus suoritettua.

Uusia ideoita ja hyviä vinkkejä omaan opetukseen on siis luvassa edelleen. Toivottavasti tämänkin lukuvuoden LUKILOKI-opinnot tarjoavat sopivasti virtaa omaan työhön ja antavat tukea ja täsmävälineitä monilukutaidon opettamiseen. Jatketaan yhdessä lasten ja nuorten luku- ja kirjoitustaitojen kehittymisen tukemista!