Tänään vietetään Lucian päivää. Perinne on ajatunut Suomeen Ruotsista, ja erityisesti Luciaa on tavattu juhlia ruotsinkielisillä alueilla. Mitä tiedätte taustoista? Entä muista joulun aikaan liittyvistä perinteistä?
Joitain näkökulmia Lucian päivän taustoihin avataan oheisella YLE Oppimisen sivulla ja videolla. Video soveltunee yläkouluun tai toiselle asteelle. Päivän taustalla on synkkiäkin sävyjä. Millä tavalla alakoulussa kerrotaan Lucian päivän taustoista?
Tänään jaamme joitakin ideoita perinteiden käsittelyyn ja tuulettamiseen.
- Millaisia talveen tai jouluun liittyviä perinteitä oppijat keksivät itse? Millaisia nurinkurisia jouluperinteitä voi keksiä? Mikä perinne kaipaisi tuulettamista ja uudistamista, ja miksi?
- Mikä on perinteen takana? Ideoidaan ja kirjoitetaan omat versiot siitä, mistä perinne on saanut alkunsa. (Lucian päivä, joulukuusi, jouluruuat, joulupukki, joulurauha, tontut, tapaninpäivän perinteet, kekripukki, kekriruuat, hyvä Tuomas ja paha nuutti… Mitä muuta keksitte? Voitte myös valita muiden maiden jouluperinteitä, kuten luudan piilotuksen – lue lisää esimerkiksi Momondon tai EF:n sivulta.)
-
- Voidaan pelata Rappakalja-pelin tyyliin niin, että opettaja on kerännyt oikeita vastauksia valmiiksi tehtäväkorteiksi. Korttiin tulee otsikko, esim. tontut, ja selitys perinteen taustasta. Noin viiden hengen ryhmissä yksi on vuorollaan ”hämy”, joka nostaa yhden tehtäväkortin ja lukee otsikon. Muut kirjoittavat kuvaukset. Hämy sekoittaa keksityt kuvaukset ja oikean sekä lukee vaihtoehdot ääneen. Hämyn vasemmalla puolella oleva veikkaa mielestään oikeaa vastausta ensin, sitten seuraava ja niin edelleen. Oikeasta arvauksesta saa kaksi pistettä, ja kaikki, joiden kuvausta on veikattu, saavat pisteen per veikkaus. Hämy saa kaksi pistettä, jos kukaan ei arvaa oikein. Voitte tehdä oman pelilaudan tai laskea muuten pisteitä. Vinkki: sopikaa, että perinteen tausta kuvataan esim. kahdella tai kolmella virkkeellä, jolloin kaikista vastauksista tulee melko samanmittaisia ja oikea vastaus on hämäävämpi.
- Vaihtoehtoisesti voidaan toteuttaa niin, että opettaja ei ole etsinyt oikeita vastauksia. Keksityistä kuvauksista voidaan äänestää esim. hauskin tai oivaltavin koko ryhmän kesken tai pienryhmittäin. Sen jälkeen haetaan verkosta tietoa: miksi perinne on olemassa? Tätä voidaan tehdä joko opettajan tai jonkun oppilaan johdolla yhteisesti ja tiedonhaun vaiheista keskustellen tai pienryhmissä. Voitte yhdistää harjoitteluun esim. sen pohdintaa, millainen on hyvä ja toimiva hakusana tai hakusanojen yhdistelmä. Millaisesta lähteestä paras kuvaus perinteen taustasta löytyi?
3. Keksikää ja kirjoittakaa uusia joulun aikaan liittyviä hahmoja. Millaisia erilaisia pukkeja keksitte? Entä valontuojia, tonttuja, puhuvia eläimiä? Voitte hyödyntää näitä hahmoja tarinoiden kirjoittamisessa niin, että kullekin arvotaan yksi kaverin luoma hahmo. Voitte myös kirjoittaa kuvauksia pienryhmissä niin, että ryhmä tuottaa kuusi hahmoa, joista voi nopalla arpoa päähenkilön. Voisiko saman tehdä jouluisen/talvisen paikan kanssa?
Lue lisää: Päivi Heikkilä-Halttunen esittelee Niilon joulukoulu -kirjan (Ellilä 2018) Lastenkirjahylly-blogissa: https://lastenkirjahylly.blogspot.com/2018/12/13-luukku-lucia-on-valon-ja-hyvan.html.